مِفتاحُ السَعادَة

کلید در سعادت

مِفتاحُ السَعادَة

کلید در سعادت

سلام خوش آمدید

قرآن مأدبة الله

سه شنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۰۹ ق.ظ

*قرآن مأدبة الله

مرحوم علم الهدی از ابن مسعود نقل می‌کند که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «قرآن مأدبة (سفره نعمت) الهی است، پس هر قدر می‌توانید از آن بهره‌مند شوید؛ چه اینکه خالی‌ترین خانه، دلی است که از نور قرآن تهی باشد»، تعبیر از قرآن به مأدبة آن چنان شیرینی دارد که قابل وصف نیست، گرچه درک می‌شود، پس از آن علم الهدی، در توضیح مأدبة می‌نویسد: «مأدبة ـ به ضم دال ـ در سخن عرب به معنی غذایی است که شخص آن را آماده کرده و مردم را دعوت می‌کند که از آن استفاده کنند، در این حدیث شریف ، پیامبر اکرم(ص) بهره‌ای را که از طریق خواندن قرآن و حفظ آن عاید انسان می‌شود، مأدبة (غذا) نامیده است، در زبان عربی آن گاه که کسی را به غذایی دعوت کنند.

و دلیل اینکه مأدبة با تاء تأنیث آمده است، در حالی‌که قرآن مذکر است و نیازی به تاء ندارد، این است که تاء در اینجا بر مبالغه دلالت می‌کند، همانطور که «عنتره» شاعر گفته است «والکفر مخئبة لنفس المنعم» مخئبة با تائ تأنیث آمده است، یعنی کفر حقیقت جان آدمی را بسیار مخفی می‌کند.

پس ای برادران! همدل و صمیمی بیایید بر سر سفره الهی بنشینید، هر چه جانتان بخواهد در آن یافت می‌شود، چیزهایی که حتی چشم از دیدن آن‌ها لذت می‌برد، بیایید به سوی اَدبستانی که برتر از آن ادب و بالاتر از معلم آن، مودبی نمی‌یابید، آیا بعد از حق جز ضلالت چیزی هست!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
مِفتاحُ السَعادَة

گام به گام با هم میرویم تا پای در راه سلوک نهاده طی طریق صراط مستقیم نماییم
با چراغ راه شیخ و پیر و خضر زمان ما رحمةالله تعالی